Kulunut vuosi oli haastava, mutta uuteen vuoteen lähdemme luottavaisin mielin

Vuosi 2020 on takana. Kuluneen vuoden keväällä Suomeen tullut Korona-viruksen aiheuttama terveys- ja talouskriisi on vaikuttanut laajasti työttömyyskassamme jäseniin ja kassan toimintaan. Koronan vaikutuksilta ei ole kuitenkaan kukaan voinut välttyä, vaikka oma työpaikka olisikin säästynyt irtisanomisilta ja lomautuksilta tai läheiset sairastumisilta. Arkemme on pitänyt järjestää uudelleen. Olemme ottaneet maskit ja käsidesit käyttöön ja jättäneet muiden ihmisten tapaamiset, välttäneet matkustamista niin työ- kuin vapaa-ajan puitteissa ja järjestäneet harrastuksemme uusiksi.

Kuluneen vuoden tapahtumien ennakointi olisi ollut täysin mahdotonta, siihen ei pystynyt mikään taho. Ensi vuoden ennustaminen on ehkä yhtä haastavaa, mutta kulunut vuosi on ainakin opettanut meitä nopeaan reagointiin ja muuttuneiden tilanteiden läpivientiin.

Otimme työttömyyskassassa uusia toimintatapoja käyttöön ja hioimme vanhoja paremmiksi, siirryimme etätyöhön, otimme uusia lakeja ja ohjeita haltuumme ja paransimme jäsenistön palveluja ja tiedonvälitystä vastaamaan muuttuneita tarpeita. Tiivistimme talouden ja toiminnan seuraamista. Ja tämän ohella hoidimme kaikki muut velvoitteemme. Teimme parhaamme, niin kuin kaikki muutkin organisaatiot.

Vuosi 2020 oli jäsenillemme raskas, työttömänä olleiden määrä on ollut lähes kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna.  Meidän kassan jäsenten osalta työttömien määrän nousu ja etuusmenojen kasvu alkoivat maalis-huhtikuussa. Suurimmillaan hakemusmäärät olivat touko- ja kesäkuussa, jolloin ensimmäisen etuushakemuksen käsittelyaika oli pisimmillään kolme viikkoa. Tämän jälkeen olemme onnistuneet pitämään ensihakemusten käsittelyajan alle kahden viikon tavoitteessamme. Ja koko vuotta tarkastellessa käsittelyajat ovat olleet keskimäärin vain hieman yli viikon mittaisia. Jatkohakemusten etuudet olemme saaneet nopeasti jäsenten tileille, kuten aina. Meille on saapunut tämän vuoden aikana yhteensä noin 260 500 ensi- tai jatkohakemusta, kun koko edellisen vuoden aikana hakemuksia saapui yhteensä 169 637.

Haastavat tilanteet ja muutokset ovat näkyneet myös yhteydenottojen määrässä. Kuluvana vuonna on tullut puheluita enemmän kuin edellisenä vuonna, ja neuvonta-asiointi sähköisten kanavien kautta on lisääntynyt. Puheluiden määrän lisääntymisestä huolimatta puhelinpalvelun jonotusaikaa saimme lyhennettyä tänä vuonna. Loppuvuodesta otimme käyttöön chatbot-palvelun, tämä osaltaan vähentää muiden yhteydenottomuotojen käyttöä.

Työttömien ja lomautettujen määrien kasvaessa lisäsimme myös luottamushenkilöiden palvelukanavia ja –muotoja. Näin he ovat voineet paremmin viedä ajantasaista tietoa työpaikoille, ja tämä on osaltaan vähentänyt yksittäisten jäsenten yhteydenottotarvetta työttömyyskassaan.

Kun katsomme hakemusmääriä ja palveluaikoja, voimme todeta, että olemme onnistuneet tänä vuonna hyvin.

Vaikka hakemusten määrä ja työttömien ja lomautettujen jäsenten määrä nousi joulukuussa marraskuuhun verrattuna, niin lähdemme kuitenkin vuoteen 2021 kulunutta vuotta aavistuksen valoisammassa tilanteessa. Keräämme, ja saamme myös Teollisuusliiton kautta, ajantasaista tietoa suoraan työpaikoilta yritysten työllisyysnäkymistä. Emme tietenkään varmuudella tiedä mitä tuleva vuosi tuo tullessaan, mutta saamiemme ennustetietojen perusteella alkuvuoden jälkeen jäsentemme työllisyystilanne näyttäisi paremmalta.

Korona-kriisin vuoksi säädetyt työttömyysturvaan ja sen toimeenpanoon liittyvät väliaikaiset lait ovat osin voimassa vielä ensi vuoden aikana. Ensi vuoden alusta alkaen Tulorekisterin käyttö laajenee, kun työttömyyskassat välittävät etuustiedot rekisteriin. Samalla kassat saavat myös käyttöönsä jäsenten etuustiedot. Näin rekisterin käyttö tulee huomattavasti entistä laajemmaksi. Kuntakokeilu käynnistyy maaliskuussa 2021, ja se vaikuttaa joiltain osin myös työttömyyskassojen jäseniin ja kassojen toimintaan.

Jos jotain kuluneesta vuodesta opimme, niin nopeaa reagointia muutoksiin ja muutosten haltuunottoa. Tulevaan vuoteen lähdemme luottavaisin mielin.

Hyvää Uutta Vuotta!

Irene Niskanen

työttömyyskassan johtaja

Lue myös nämä

Korona-väliaikaislakien vaikutus jäseniimme

Keväällä koronatilanteen alkaessa maamme hallitus valmisteli kiireesti väliaikaisia lakimuutoksia työsopimuslakiin ja työttömyysturvaan. Lakimuutoksilla pyrittiin vastaamaan todella nopeaan ja ennakoimattomaan lomautusten ja työttömyyden kasvuun. Keskeisin väliaikainen...

Äkillinen hakemusmäärän nousu haastaa kassoja

Koronaepidemian aiheuttama kriisitilanne ja viruksen leviämisen ehkäisemiseksi tehdyt liikkumisen ja toiminnan rajoitukset johtavat lomautusten ja työsuhteiden päättymisten ennennäkemättömään vyöryyn. Suurin osa suomalaisista palkansaajista kuuluu johonkin...

Työttömyysturvan eri luukut

Työttömyyskassa, TE-toimisto, Kela. Mitä eroa näillä oikein on? Tällä kertaa blogissa tutustutaan työttömyysturvan eri luukkujen jännittävään maailmaan.  Suomen sosiaaliturvajärjestelmä jo sinänsä saattaa kuulostaa aika mörkömäiseltä,...